مقالات, مقالات بازارهای مالی

چکیده‌ای از معامله‌گری در فارکس برای مبتدیان؛ راهنمای شروع

در ابتدا، روی ۱۰ گام اصلی که یک فرد مبتدی باید برای شروع یادگیری معامله‌گری در فارکس بردارد، نگاهی به صورت فهرست شده خواهیم داشت. در ادامه با این مقاله از اودی فایننس همراه باشید.

یادگیری مبانی و اصول پایه و اولیه (جفت ارزها – بروکر یا کارگزاری – تعاریف و اصطلاحات – و…)

یادگیری نرم‌افزار متاتریدر (MT4، MT5)

بکارگیری آموخته‌ها با حساب‌های آزمایشی (Demo) و مشاهده نتایج

یافتن بروکر (کارگزاری) قابل اعتماد

استفاده از ابزارها و راهنماهای بروکر (کارگزاری) به عنوان منابع مرجع

بررسی خدمات پشتیبانی بروکر (کارگزاری)

استراتژی‌های گوناگون را بیاموزید و همه‌ی آنها را با حساب‌های آزمایشی مورد ارزیابی قرار دهید

برنامه‌ای برای خواندن اخبار و انجام تحلیل‌های مستقل تنظیم کنید

پیشرفت هفتگی خود را پیگیری و ارزیابی کنید

انجام معاملات واقعی را شروع کنید

 در نگاه اول ممکن است انجام همزمان همه این مراحل طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما باید مد نظر داشت که افراد مبتدی معمولاً  این قدم‌ها را گام به گام پیش می‌برند تا بهره‌گیری از مطالب آموزشی آسان‌تر باشد.

انجام معاملات در بازار فارکس برای مبتدیان بسیار سخت است، روزانه ساعت‌ها زمان نیاز است تا افراد مبتدی اخبار، استراتژی‌های جدید و تمام مطالب مورد نیاز جهت انجام معاملات موفق را به روز نمایند. روی هم رفته، این کاری نیست که در یک هفته به نتیجه صحیح برسد. ممکن است گاهی ماه‌ها و یا حتی سال‌ها طول بکشد تا شخص مبتدی تبدیل به یک تریدر موفق در بازار فارکس شود.

نکته بسیار قابل توجه و حائز اهمیت این است که حتی با تجربه‌ترین معامله‌گران نیز همواره تمایل دارند اطلاعات جدیدی در مورد بازار کسب کنند و دانسته‌های قبلی خود را به روز رسانی کنند تا ضریب موفقیت معاملات آنها بیش از پیش شود.

روش‌های یادگیری مبانی پایه ترید در فارکس برای مبتدیان

هر فرد برای یادگیری استراتژی‌های معاملاتی در فارکس، روش منحصر به فرد خود را دارد؛ به همین دلیل یافتن یک رفرنس یا راهنمای جامع و همگانی بسیار دشوار است.

روش‌های یادگیری مبانی پایه ترید در فارکس برای مبتدیان

در اکثر موارد، معامله‌گران تازه کار روایات و شرح حالی از نتایج مثبت و موفقیت سایر معامله‌گران را پیدا می‌کنند و تلاش می‌کنند برخی از استراتژی‌های استفاده شده را در روش‌های خود بگنجانند. در حالی که، این رویکرد می‌تواند بسیار خطرناک و پر ریسک باشد؛ به این دلیل که اکثر این روایات و داستان‌ها فقط در مورد موفقیت افرادی است که ریسک بسیار بالایی دارند و البته هنگام معامله در بازار خوش شانس نیز هستند.

ممکن است برای یادگیری اصولی مبانی زمان بیشتری نیاز داشته باشید، به همین علت معمولاً توصیه می‌شود در خصوص آموزش‌های فارکس برای مبتدیان، تا حد امکان روش‌های یادگیری بدون ریسک (Risk-Free) باشد. این روش‌ها گاهی اوقات به ۳ استراتژی یادگیری خلاصه می‌شوند:

یادگیری از طریق آموزش‌های آنلاین (Online Courses)

کپی برداری از معامله‌گران موفق ( Copy-TradeیاSocial-Trade )

یادگیری در حین معامله و اشتباه کردن (Self-Experience)

هر سه روش مزایا و معایب خود را دارند، اما برای شروع بهتر است بر روی برخی از استراتژی‌های آزمایش شده تمرکز کنیم.

آموزش رایگان

ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما یادگیری معامله‌گری فارکس به صورت رایگان یک امکان قطعی و مسلم است. در این شرایط مبتدیان معمولاً آموخته‌های خود را روی حساب‌های آزمایشی، بدون سپرده و بدون پرداخت هزینه اضافی بررسی و تست می‌کنند.

 حساب آزمایشی (Demo) تقریباً یک حساب واقعی است که توسط آن می‌توانید معاملات مختلفی باز کنید، جفت ارزها را مبادله کنید و امکانات کاملا مشابه با حساب واقعی را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در اختیار داشته باشید. معاملات در حساب‌های آزمایشی با وجوه واقعی انجام نمی‌شود. شرکتی که خدمات حساب آزمایشی ارائه می‌کند، یک حساب کاربری با موجودی فرضی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا با آن ترید کنند و در حال انجام کار عملی، یاد بگیرند و پیش بروند. چیزی شبیه به شبیه‌ساز پرواز با هواپیما برای خلبانان مبتدی.

 مطمئناً معاملات به صورت رایگان انجام می‌شود، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد این نوع معاملات خیلی در یادگیری مؤثر نیستند. به راحتی قابل مشاهده است که، وقتی یک معامله‌گر چیزی برای از دست دادن ندارد، افکار، حالات و روحیه‌ای کاملا متفاوت دارد. این دسته از معامله‌گران بیشتر در معرض خطر هستند زیرا تحقیقات زیادی انجام نمی‌دهند؛ و به همین دلیل، آنها وقت و انرژی خود را تلف می‌کنند و در نهایت چیز زیادی از استراتژی‌های معاملاتی نمی‌آموزند.

اشتباهات رایجی که مبتدیان مرتکب می‌شوند

اینکه شما به عنوان یک معامله‌گر کدام استراتژی را انتخاب می‌کنید چندان مهم نیست، باید آگاه باشید که با انتخاب هریک از استراتژی‌های معاملاتی، این احتمال وجود دارد که در مسیر یادگیری و حرفه‌ای شدن حداقل چندین مرتبه اشتباه و خطا داشته باشید. بدون شک این رخداد هرگز یک خطای شرم‌آور و همینطور اتفاقی برای نگرانی و ترسیدن نیست. تقریباً همیشه این اشتباهات رخ می‌دهند و به همین شکل حتی در افرادی که دهه‌ها تجربه ترید در فارکس دارند نیز احتمال اشتباه و خطا در انجام معاملات وجود دارد.

اشتباهات رایجی که مبتدیان مرتکب می‌شوند

در همین راستا، این امکان وجود ندارد تا استراتژی‌های معاملاتی فارکس برای مبتدیان را با در نظر گرفتن رایج‌ترین اشتباهات، برنامه ریزی کرد. برخی از اشتباهات رایج که معمولا مبتدیان مرتکب آن می‌شوند در ادامه آورده شده است.

انجام معاملات بدون اطلاع از اخبار و تحقیق قبلی

فارکس بازاری است که اغلب تحت تأثیر حجم عرضه یا تقاضا قرار دارد، اما با توجه به وقایعی که در جهان رخ می‌دهد نیز تغییراتی در روند آن صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را در نظر بگیریم. هنگامی که بریتانیا برای اولین بار اعلام کرد که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، بسیاری از معامله‌گران بر این باور بودند که این امر به اقتصاد آسیب می‌زند، بنابراین اقدام به فروش حجم زیادی پوند انگلستان کردند. این اقدام باعث افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار شد. در نتیجه‌ی این تحرکات، نرخ تبدیل ارز تغییر کرد و کسانی که برگزیت را به عنوان عامل تأثیرگذار بر روند بازار در نظر نمی‌گرفتند، هفته خوب و موفقیت‌آمیزی را سپری نکردند. هنگام ترید در نمادها و پوزیشن‌های پر ریسک، افزودن مقادیری اطلاعات جدید روزانه امری ضروری است.

چکیده‌ای از معامله‌گری در فارکس برای مبتدیان

عدم پیروی از روند بازار

روند می‌تواند تقریباً به هر شکلی باشد. معمولاً زمانی روند آغاز می‌شود که بخش اعظمی از بازار به اشتراک نظر در مورد موضوعی می‌رسند. مثال برگزیت را در این مورد نیز بررسی می‌کنیم. تریدری را تصور کنید که سقوط اقتصاد بریتانیا را باور نداشته باشد. تفکرات او می‌توانست کاملاً درست باشد، اما باز هم امکان داشت معاملات او در بازار موفقیت‌آمیز نباشد. نکته بسیار مهمی که افراد مبتدی هنگام تلاش برای یادگیری فارکس باید به آن توجه کنند این است که، مهم نیست نوع و جهت روند چقدر اشتباه باشد؛ تا زمانی که افراد زیادی آن را دنبال کنند، بر میزان عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارد. معمولاً هنگامی که معامله‌گران از روند پیروی نمی‌کنند، در نهایت تجربه یک ترید وحشتناک و شکست را با خود همراه خواهند داشت.

معامله روی ارزهای ناشناخته

این خطا معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک جفت ارز خاص سابقه خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، کسانی که در گذشته این جفت ارز را معامله کرده‌اند، به درآمدهای عظیم و زیادی از آن دست یافته‌اند. این تاریخچه مثبت، معامله‌گران تازه‌کار را تشویق می‌کند تا خودشان آن حجم درآمد را تجربه کنند، تا جایی که به این درک برسند «گذشته خوب» دلایل خودش را داشته است، و آن دلایل اکنون وجود ندارند. انجام معامله روی ارزهایی که معامله‌گر در مورد آن چیزی نمی‌داند معمولاً ایده بدی برای ترید تلقی می‌شود.

عدم تعیین اهداف هفتگی/ماهانه

اهداف شخصی ما ممکن است برای کسب موفقیت در بازار ضروری نباشند، اما زمانی که معامله‌گران تلاش می‌کنند انگیزه خود را حفظ کنند بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، دستیابی به اهداف شخصی در هفته سپری شده، هر میزان هم که از نظر کمی کوچک باشد، همواره بسیار خوشایند و انگیزه دهنده است. در حالی که عدم دستیابی به آن اهداف، فرصتی منحصر به فرد به معامله‌گر می‌دهد تا مجموعه‌ی اشتباهات خود را رصد کند و منشاء آنها را بیابد. نکته بسیار مهمی که افراد مبتدی هنگام تلاش برای یادگیری فارکس باید به آن توجه کنند این است که، تعیین اهداف روزانه کوچک برای پیگیری میزان پیشرفت فردی خود، هرگز غیر عادی و غیر معمول نیست.

استفاده از اهرم

بدون شک، اهرم ابزار بسیار مفیدی برای معامله در فارکس است، اما در طرف مقابل به همان میزان بسیار خطرناک است. ساده‌ترین روش برای توضیح اهرم این است که آن را وامی از طرف کارگزاری خود در نظر بگیرید. اساساً اتفاقی که می‌افتد این است که کارگزاری حجم مورد معامله شما را ۱۰، ۱۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ برابر افزایش می‌دهد و نهایتا در صورت موفقیت آمیز بودن معامله، درصدی از درآمد شما را برمی‌دارد. اگر معامله با سود بسته نشود، این احتمال وجود دارد که کل موجودی حساب یک معامله‌گر تنها در ۱ معامله از بین برود. معمولاً برای اجتناب از رخ دادن چنین مواردی توصیه می‌شود مبتدیان در طول ۶ تا ۱۲ ماه اول معاملات خود، از بکار گیری اهرم دوری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *